Les eleccions municipals del 24 de maig van dibuixar un escenari que encara no havíem viscut a Salt. Fins ara la davallada electoral del partit de govern anava acompanyada de la pujada del principal partit de l’oposició donant-se un bipartidisme que també es produïa en moltes altres institucions.
D’alguna manera aquestes eleccions han
començat a reflectir electoralment allò que des d’IPS-CUP ja es
demanava: el canvi no pot ser una simple alternança en el govern entre
els principals partits que ens han governat sempre sinó un canvi de
model.
Per aquest motiu vam facilitar el relleu a l’alcaldia i per aquest
motiu preferíem donar l’oportunitat d’iniciar una nova etapa a Salt, amb
un govern nou on per una vegada no hi hagués ni CiU ni el PSC. Un nou
govern on IPS-CUP pogués incidir-hi especialment per avançar en el
projecte col•lectiu que planteja. I així ho vam exposar a les reunions
prèvies a la investidura.
Tot i la tendència que han assenyalat els resultats, és evident que
l’aritmètica encara no fa del tot possible el canvi que proposem. La
investidura mateix va requerir de suports més amplis. En aquest sentit
ERC ho va traslladar a un futur pacte de govern demanant una majoria
d’almenys onze regidors. És a dir, amb la presència del PSC.
Davant d’aquest fet IPS-CUP es va plantejar dues opcions:
- Limitar-se a l’acord d’investidura i governabilitat
mantenint-se fora del govern. I fer valer l’acord bàsic aconseguit amb
el pes de tres regidors que podrien ser prou determinants en les
votacions dels plens.
- Entrar igualment al govern, amb un pes relativament menor en
aquest, però amb una incidència directa en el dia a dia del disseny de
les polítiques municipals i en l’execució dels acords subscrits.
Es va analitzar que cada opció té pros i contres des del punt de
vista de seguir fent avançar l’alternativa que pensem que Salt
necessita.I que el temps dirà si l’opció triada ha estat més o menys
encertada o no.
Finalment en una assemblea es va decidir iniciar les converses per
formar part del nou govern saltenc, acceptant que pogués haver-hi el PSC
tal com demanava ERC. Així i tot IPS-CUP, abans de l’entrada al govern
del PSC, demanava un període per guanyar confiança, un període per
començar a visualitzar els acords de governabilitat subscrits i poder
fer l’inici d’un nou rumb. Aquesta demanda però, no ha estat una qüestió
sine quan non que determinés la presència o no d’IPS-CUP al govern
saltenc. Per tant la negativa d’entrar al govern per part del PSC no ha
estat un veto d’IPS-CUP sinó una decisió pròpia.
Entenem perfectament que el PSC pugui no sentir-se prou valorat i que
aquest fet pugui haver estat determinant entre la seva assemblea per a
prendre aquesta decisió. Ara bé, també volem que s’entenguin les
precaucions d’un grup com IPS-CUP que sempre ha plantejat un model
diferent i que la seva assemblea ha fet un esforç important per acceptar
formar govern amb qui fins ara era un dels principals representants del
model que volem canviar. És cert que ERC, com a soci minoritari, també
ha format part dels governs de CiU i del PSC. Tot i així es va valorar
que els darrers quatre anys sense representació, un equip de persones
totalment nou, els acords subscrits i l’anàlisi dels resultats
electorals demanaven provar de formar-hi govern.
Ple de cartipàs.
Malgrat que el PSC es desmarqués d’un acord present o futur sí que es
van intentar acostar posicions de cares al ple de cartipàs. IPS-CUP va
proposar no només no apujar sous sinó ajustar els sous i indemnitzacions
que han de percebre els regidors, especialment del govern. I també
l’assignació als grups, ja que en aquest mandat n’hi haurà dos més que
en el passat amb l’augment de costos que implica. L’objectiu era que
malgrat aquest fet, i l’adaptació a la llei amb despeses extres de
seguretat social, etc, el resultat global final no suposés un augment
dels costos de l‘ajuntament en aquest capítol. Pel que fa als càrrecs de
confiança IPS-CUP ja va manifestar la seva oposició a uns càrrecs que
en principi són per l’ajuntament però que massa sovint han estat càrrecs
de partit i al servei del partit. Es va acordar almenys limitar-ne el
nombre, sou i que la forma de selecció fos consensuada i atenent a
criteris tècnics i no d’obediència partidista. En aquest sentit l’acord
amb el PSC, si bé va impedir la rebaixa que reclamàvem, tampoc va
comportar un augment de sous i indemnitzacions (sí però de costos
globals). En el tema de càrrecs de confiança cal dir que en les
negociacions per a la seva entrada al govern en van reclamar un de
propi, cosa que no es va acceptar en la línia d’aquesta reducció i de
nous criteris per a determinar-los. Finalment la proposta que es va
aprovar al plenari suposa un ajustament pel que fa a les retribucions
que percebran els regidors del govern i una congelació que consolida la
rebaixa que ja va fer l’anterior govern respecte dels grups, i amb un
increment de les retribucions per assistència a Ple per als regidors,
sol·licitada pels grups de l’oposició.
IPS-CUP inicia aquesta nova etapa, entrant per primera vegada al
govern saltenc. Som conscients que la situació de minoria no afavorirà
poder aprovar fàcilment les propostes que portem. Sigui com sigui
l’actitud sempre serà propositiva, buscant l’acord i exposant clarament
el motius de la proposta perquè tothom els pugui conèixer clarament.
Aplicar la transparència. A partir d’aquí s’avançarà en tot el que es
pugui, i que els suports permetin. Alhora IPS-CUP es referma en la
necessitat de combinar la tasca a l’ajuntament amb un treball a fora de
la institució. És a dir: per un costat promovent polítiques municipals
que ens facin avançar cap al model de poble que volem. I per l’altra
seguir construint aquest projecte participant i impulsant entitats
culturals, socials, cooperatives, de defensa dels drets de les persones,
lluitant per la independència del nostre país i oferint i fent créixer
un referent polític d’unitat popular.
Salt, 2 de setembre de 2015.