IPS-CUP i la configuració d’un nou govern a Salt

Les eleccions municipals del 24 de maig van dibuixar un escenari que encara no havíem viscut a Salt. Fins ara la davallada electoral del partit de govern anava acompanyada de la pujada del principal partit de l’oposició donant-se un bipartidisme que també es produïa en moltes altres institucions.

D’alguna manera aquestes eleccions han començat a reflectir electoralment allò que des d’IPS-CUP ja es demanava: el canvi no pot ser una simple alternança en el govern entre els principals partits que ens han governat sempre sinó un canvi de model.

Per aquest motiu vam facilitar el relleu a l’alcaldia i per aquest motiu preferíem donar l’oportunitat d’iniciar una nova etapa a Salt, amb un govern nou on per una vegada no hi hagués ni CiU ni el PSC. Un nou govern on IPS-CUP pogués incidir-hi especialment per avançar en el projecte col•lectiu que planteja. I així ho vam exposar a les reunions prèvies a la investidura.

Tot i la tendència que han assenyalat els resultats, és evident que l’aritmètica encara no fa del tot possible el canvi que proposem. La investidura mateix va requerir de suports més amplis. En aquest sentit ERC ho va traslladar a un futur pacte de govern demanant una majoria d’almenys onze regidors. És a dir, amb la presència del PSC.

Davant d’aquest fet IPS-CUP es va plantejar dues opcions:

  1. Limitar-se a l’acord d’investidura i governabilitat mantenint-se fora del govern. I fer valer l’acord bàsic aconseguit amb el pes de tres regidors que podrien ser prou determinants en les votacions dels plens.
  2. Entrar igualment al govern, amb un pes relativament menor en aquest, però amb una incidència directa en el dia a dia del disseny de les polítiques municipals i en l’execució dels acords subscrits.

Es va analitzar que cada opció té pros i contres des del punt de vista de seguir fent avançar l’alternativa que pensem que Salt necessita.I que el temps dirà si l’opció triada ha estat més o menys encertada o no.

Finalment en una assemblea es va decidir iniciar les converses per formar part del nou govern saltenc, acceptant que pogués haver-hi el PSC tal com demanava ERC. Així i tot IPS-CUP, abans de l’entrada al govern del PSC, demanava un període per guanyar confiança, un període per començar a visualitzar els acords de governabilitat subscrits i poder fer l’inici d’un nou rumb. Aquesta demanda però, no ha estat una qüestió sine quan non que determinés la presència o no d’IPS-CUP al govern saltenc. Per tant la negativa d’entrar al govern per part del PSC no ha estat un veto d’IPS-CUP sinó una decisió pròpia.

Entenem perfectament que el PSC pugui no sentir-se prou valorat i que aquest fet pugui haver estat determinant entre la seva assemblea per a prendre aquesta decisió. Ara bé, també volem que s’entenguin les precaucions d’un grup com IPS-CUP que sempre ha plantejat un model diferent i que la seva assemblea ha fet un esforç important per acceptar formar govern amb qui fins ara era un dels principals representants del model que volem canviar. És cert que ERC, com a soci minoritari, també ha format part dels governs de CiU i del PSC. Tot i així es va valorar que els darrers quatre anys sense representació, un equip de persones totalment nou, els acords subscrits i l’anàlisi dels resultats electorals demanaven provar de formar-hi govern.

Ple de cartipàs.
Malgrat que el PSC es desmarqués d’un acord present o futur sí que es van intentar acostar posicions de cares al ple de cartipàs. IPS-CUP va proposar no només no apujar sous sinó ajustar els sous i indemnitzacions que han de percebre els regidors, especialment del govern. I també l’assignació als grups, ja que en aquest mandat n’hi haurà dos més que en el passat amb l’augment de costos que implica. L’objectiu era que malgrat aquest fet, i l’adaptació a la llei amb despeses extres de seguretat social, etc, el resultat global final no suposés un augment dels costos de l‘ajuntament en aquest capítol. Pel que fa als càrrecs de confiança IPS-CUP ja va manifestar la seva oposició a uns càrrecs que en principi són per l’ajuntament però que massa sovint han estat càrrecs de partit i al servei del partit. Es va acordar almenys limitar-ne el nombre, sou i que la forma de selecció fos consensuada i atenent a criteris tècnics i no d’obediència partidista. En aquest sentit l’acord amb el PSC, si bé va impedir la rebaixa que reclamàvem, tampoc va comportar un augment de sous i indemnitzacions (sí però de costos globals). En el tema de càrrecs de confiança cal dir que en les negociacions per a la seva entrada al govern en van reclamar un de propi, cosa que no es va acceptar en la línia d’aquesta reducció i de nous criteris per a determinar-los. Finalment la proposta que es va aprovar al plenari suposa un ajustament pel que fa a les retribucions que percebran els regidors del govern i una congelació que consolida la rebaixa que ja va fer l’anterior govern respecte dels grups, i amb un increment de les retribucions per assistència a Ple per als regidors, sol·licitada pels grups de l’oposició.

IPS-CUP inicia aquesta nova etapa, entrant per primera vegada al govern saltenc. Som conscients que la situació de minoria no afavorirà poder aprovar fàcilment les propostes que portem. Sigui com sigui l’actitud sempre serà propositiva, buscant l’acord i exposant clarament el motius de la proposta perquè tothom els pugui conèixer clarament. Aplicar la transparència. A partir d’aquí s’avançarà en tot el que es pugui, i que els suports permetin. Alhora IPS-CUP es referma en la necessitat de combinar la tasca a l’ajuntament amb un treball a fora de la institució. És a dir: per un costat promovent polítiques municipals que ens facin avançar cap al model de poble que volem. I per l’altra seguir construint aquest projecte participant i impulsant entitats culturals, socials, cooperatives, de defensa dels drets de les persones, lluitant per la independència del nostre país i oferint i fent créixer un referent polític d’unitat popular.

Salt, 2 de setembre de 2015.

Posted in .