Posicionament en relació als PRESSUPOSTOS 2020

En primer lloc volem agrair que el conjunt de regidors i regidores acceptessin la proposta d’IPS-CUP  d’aglutinar en un sol Ple el que havien de ser dos plens per a aquest mes de Gener. Som conscients que al iniciar aquesta legislatura es va aprovar la possibilitat de poder executar fins a 14 Plens l’any. Així i tot creiem que tot el que pugui contribuir en estalvi i efectivitat és positiu.

Dit això, passarem a defensar el nostre posicionament en relació al Pressupost 2020. La defensa del NO a aquests pressupostos.

Una de les característiques de les persones que ens trobem a l’espai d’IPS-CUP és que actuem com si fos possible transformar el món. I quan diem transformar-lo, volem dir de forma radical, és a dir, d’arrel. Moltes vegades la realitat ens ho posa difícil. És el cas que ens ocupa avui: el pressupost que ens presenta el govern d’ERC i JxSalt per a aquest 2020. Un canvi de timó en relació que s’havia fet els 4 anys anteriors. Rumb cap a la unes polítiques més pròpies de la dreta. 

La història recent del nostre poble està marcada per un seguit de decisions a nivell urbanístic que han configurat la realitat actual del nostre poble. Aquestes decisions han anat sovint vinculades a creixements i especulacions urbanístiques que han anat creant moltes més necessitats de les que es podien cobrir de forma adequada. És un model que coneixem bé. Es tracta de créixer i créixer, fer una ciutat dormitori de la perifèria de Girona i convertint Salt en un polígon comercial i residencial, amb una elevada mobilitat de població, on la ciutadania es limita a votar cada quatre anys, o ni això, recordem que 1 de cada 3 habitant del nostre municipi no vota i que per tant en aquest ajuntament no hi som totes representades. L’Ajuntament de Salt es va transformant, cada vegada més, en una simple gestoria. 

La nostra és una aposta per fer un camí diferent. Un camí per fer POBLE, per fer comunitat, per posar al centre la qualitat de vida des de baix, per fixar la població, per la cultura popular, per la transició ecològica, per tenir una xarxa associativa forta, per fer un poble actiu, participatiu amb els drets nacionals, socials i ambientals. 

Per això, per a nosaltres no és d’esquerres ni republicà apujar-se els sous de la forma que s’ha fet. L’aprovació del cartipàs de la legislatura 2019/2023 significa un augment del 114% respecte a l’anterior legislatura. El cost del nou govern municipal és de 488.000 € (amb més càrrecs de confiança i augment de sous). La despesa d’alcaldia passa de 305.647,06€ el 2019 a 549.247,73 € el 2020. És a dir, un augment del 80%. Per nosaltres hi ha una altra manera de fer política. Per nosaltres “gestionar millor els recursos” no és sinònim de pujar els sous de la forma que s’ha fet. 

Per nosaltres no és d’esquerres ni republicà que la despesa d’acció social, cooperació i solidaritat només augmenti un 3% (curiosament un 3%) (l’augment és “només” de 57.297,52 €). Tenim dubtes que amb aquesta previsió de despesa s’avanci en la lluita contra les desigualtats socials. No ens sembla que es potenciïn ni les àrees, ni els programes, ni els projectes que van encarats a l’apoderament, la participació i l’autogestió Tant necessaris per l’emancipació d’aquest col·lectius. (Tant que sembla que us voleu emmirallar amb Girona en la promoció de fires i mostres, i en l’aspecte de com els de la gestió comunitària que tant ens convindria per la cohesió de la ciutadania, aquí no ho fem).

Per  nosaltres no és d’esquerres ni republicà incrementar un ínfim 1% l’orgànica de la COMA-CROS. Incrementant, per exemple, uns escassos 6.000 euros per al desenvolupament del projecte “Ateneu popular Coma-Cros” impulsat des de la Federació d’Entitats socioculturals. Dubtem que aquesta consignació ajudi a teixir comunitat i fer Cultura en majúscules. 

Per nosaltres no és d’esquerres ni republicà que l’increment pressupostari per aquest 2020 en Educació sigui menor que l’increment de les despeses d’Alcaldia (Ensenyament augmenta 172.217,47 € i Alcaldia 243.600,67 €). Tenim dubtes que aquest govern cregui realment en una educació 360 de qualitat i pública per a tothom i al llarg de la vida. Que posi el focus en l’educació pública i de qualitat i que vetlli per la seva dignitat.

Per nosaltres no és d’esquerres ni republicà augmentar la distància entre el que es diu i el que es fa en relació a l’habitatge. El que es diu al PAM de la legislatura 2019/2023 i el que es fa en relació a la consolidació de l’oficina d’habitatge (aprimament i quasi desmantellament). Dubtem que això ajudi a revertir la vulnerabilitat que afecta a bona part de la població i que es garanteixi un dret tan bàsic i estructural com és el de l’habitatge digne.

Per nosaltres no és d’esquerres ni republicà dir que apostes pel Consell de Ciutat i els Consells de Barri (“redefinint-los i posant-los en valor”…tal i com diu al PAM 2019/2023) i dotar exactament del mateix pressupost que l’any passat (en total 6.500 €). Amb l’agravant de què aquest any no es disposa d’una tècnica que específicament s’encarregui dels temes de participació. Dubtem que amb aquest pressupost es puguin posar en valor els processos participatius a Salt. I ho dubtem també perquè aquest nou govern si en una cosa s’està caracteritzant és per la poca empatia que mostren. 

Les persones empàtiques són capaces de comprendre els motius i les preocupacions dels altres. Fer arribar el pressupost definitiu cinc dies abans del Ple no acaba de ser ser un bon exemple d’empatia, de participació efectiva en les preocupacions de la resta de regidores i regidors del consistori. No és un exemple d’empatia ni tampoc de transparència. Per nosaltres per crear identitat col·lectiva és imprescindible que tothom hi pugui dir la seva, també aquest  33% de la població que no pot votar i que caldria crear la formula perquè mentre el seu vot o pugui ser una realitat també aquesta ciutadania que contribueix les arques municipals, tingui visibilitat, opinió i veu.

Per nosaltres no és d’esquerres ni republicà  plantejar uns pressupostos sense que s’incorpori CAP partida per afrontar la situació d’emergència climàtica en què ens trobem actualment. 0 euros. El govern d’ERC i JxSalt torna a posar sobre l’agenda política el desenvolupament del sector sud. Créixer i créixer. Com diu al PAM “a partir d’un plantejament ambiciós i per donar un nou impuls econòmic a Salt”. Esperem que aquest plantejament ambiciós inclogui mesures per afrontar la situació d’emergència climàtica. D’entrada dubtem i no creiem en absolut que això sigui “posar les bases en polítiques mediambientals”. Per nosaltres és una emergència posar en l’agenda política accions per començar a caminar cap a la transició ecològica. (Només cal veure com ens està avisant el planeta, fa any que ho diem, però no FEM)

emergència climàtica en què ens trobem actualment. 0 euros. El govern d’ERC i JxSalt torna a posar sobre l’agenda política el desenvolupament del sector sud. Créixer i créixer. Com diu al PAM “a partir d’un plantejament ambiciós i per donar un nou impuls econòmic a Salt”. Esperem que aquest plantejament ambiciós inclogui mesures per afrontar la situació d’emergència climàtica. D’entrada dubtem i no creiem en absolut que això sigui “posar les bases en polítiques mediambientals”. Per nosaltres és una emergència posar en l’agenda política accions per començar a caminar cap a la transició ecològica. (Només cal veure com ens està avisant el planeta, fa any que ho diem, però no FEM)

Aquestes són algunes de les raons per votar desfavorablement als pressupostos d’aquest any. Però volem acabar recordant que la fortalesa d’un sistema, en aquest cas aquest govern municipal, no es descriu per com tracta als ciutadans en millor posició, sinó per com tracta la peça més feble, als ciutadans més vulnerables. Aquest pressupostos no ens sembla que vagin en la línia de defensar un model universal de justicia social que millori la qualitat de vida de totes les persones. 

Nosaltres volem avançar en la línia d’un Salt més inclusiu i cohesionat
…. en la construcció de teixit comunitari.
…. en la defensa del dret a l’habitatge digne.
…. en el control i gestió dels serveis públics.
…..cap a una economia social i solidària. 
….cap a una cultura realment emancipadora.

Nosaltres volem avançar en el camí cap a la transició ecològica.
Nosaltres volem avançar en uns pressupostos socialment compromesos.
Nosaltres volem avançar en un poble compromès amb el país, per una República catalana independent.
Nosaltres lluitem per construir un model de poble republicà, solidari, sostenible, amb igualtat d’oportunitats, comunitari i democràtic, amb la participació de tothom. Aquests pressupostos no ens acosten cap aquí…més aviat ens hi allunyen.

Nosaltres volem un Salt del poble i per al poble on el fil roig, el fil lila i el fil verd ens ajudin a teixir POBLE.

IPS-CUP Salt ha acompanyat avui al grup municipal Guanyem Girona en l’acte “El millor Trueta possible”

En aquest acte s’ha volgut posar en relleu, la necessitat de treballar les diferents polítiques municipals, amb una mirada d’àrea metropolitana. En ple s. XXI les ciutats competents, sostenibles i amb el focus posat en la mateixa ciutadania, no es poden entendre sense una visió àmplia de la seva configuració urbana.

En les darreres setmanes han plogut arguments a favor i en contra d’un emplaçament i l’altre. Girona viu un moment d’incertesa davant la possibilitat de perdre la ubicació de l’Hospital provincial. A Salt també estem pendents de com podria repercutir, al dia a dia i en el futur, la possibilitat de la ubicació d’un gran parc hospitalari de referència en el nostre municipi. Sigui una cosa o bé l’altra, si es tracta de l’opció més vàlida per garantir la millor salut pública i de qualitat, haurem de ser valentes.

Amb el repte de futur que suposa la construcció del nou Trueta, com a Hospital de referència de les comarques gironines, els polítics no podem avançar donant cops de colze per escombrar cap a casa. Volem que una decisió com aquesta es faci amb consciència de país i de futur, amb el millor aval tècnic, amb l’anàlisi d’eficiència i sostenibilitat necessària, amb les millors condicions laborals garantides i sobretot, amb el focus posat al servei de la gent.

Avui hem escoltat des de l’expertesa en urbanisme com qüestions en aquest àmbit poden influir en la presa de la decisió. Cal tenir clar què volem i quines són, seran o podrien ser les possibilitats del nou Trueta que imaginem. De moment Salt es configura com l’emplaçament que rep el vistiplau dels arguments més sòlids i coherents per part dels professionals del sector.

IPS-CUP Salt també aposta per l’elaboració d’un estudi comparatiu, que garanteixi la millor ubicació pel nou Trueta que faci que la decisió de la seva ubicació no sigui el resultat d’un atac de gelosia o d’un clientelisme polític.

Nova ràtzia de repressió contra la ciutadania amb noves citacions de la Guàrdia Civil a veïns i veïnes de Salt i comarques gironines

Avui divendres diversos veïns i veïnes de Salt i comarques gironines han tingut la visita, sempre desagradable, de la Guàrdia Civil per entregar en mà citacions policials pels actes de la Jonquera en les protestes post sentència del mes de novembre passat.

En uns dies on s’amunteguen les decisions judicials en contra del moviment independentista català, la repressió agafa tots els colors i formes possibles. Després d’inhabilitar el president de la Generalitat Quim Torra i el diputat al Parlament Europeu Oriol Junqueras, de mantenir més de 100 dies a presó algunes de les detingudes el 23 de setembre amb falses acusacions de terrorisme i tantes altres coses més, avui la Guàrdia Civil s’ha personat en diversos domicilis saltencs per citar a declarar companyes que es mobilitzen en defensa dels drets de tots els catalans i catalanes.

Aquesta és la segona vegada que es citen a declarar activistes pels actes de protesta organitzats pel Tsunami Democràtic els dies 11, 12 i 13 de novembre. I les dates de les noves declaracions seran els propers dies 14 i 15 de gener a la caserna de la Guàrdia Civil de Girona al carrer Emili Grahit.

Des d’Independents per Salt – CUP denunciem novament l’enorme judicialització que està duent a terme l’estat espanyol en el cas català i condemnem les operacions policials destinades a generar un estat d’excepció i aconseguir desmobilitzar la població.

Per tot això donem tot el suport a les persones afectades i cridem a tota la població a mobilitzar-se encara més per fer front a aquesta situació i fer evident que la manera que té i ha tingut sempre l’estat espanyol de “dialogar” és a través de la repressió ja sigui des dels estaments polítics, policials o judicials.

No esteu sols!

Independents per Salt – CUP
10 de gener de 2020

La junta de govern facilita el trànsit cap al barri vell

El passat mes de juliol, la Junta de Govern de l’Ajuntament de Salt va aprovar unes modificacions de trànsit al carrer Àusias March que poden comportar un increment de vehicles al Barri Vell amb el consegüent augment de contaminació acústica, pol.lució ambiental i malestar per als veïns i veïnes.

Fa molt de temps que veïns i veïnes del Barri Vell demanen accions clares i contundents per part del nostre ajuntament per pacificar el trànsit en aquest sector . Molts dels vehicles que circulen pel carrer Llarg ho fan de pas i per estalviar-se els semàfors de l’avinguda dels Països Catalans i , lluny de buscar-hi una solució en aquest sentit, ara l’Equip de Govern sembla que aposti per facilitar que els vehicles travessin el Barri Vell ( “si no vols caldo, tres tasses”).

L’origen d’aquesta modificació es troba en l’embús que es forma a la rotonda entre el carrer Àusias March i Carrer Sant Dionís a l’hora punta de la sortida d’escola.

Des del grup municipal d’IPS-CUP volem fer algunes consideracions:

-Tal com fa temps que diem, la solució està en promoure el transport públic, la bicicleta o simplement, l’anar a peu (el nostre municipi no és pas tan extens)

– No s’ha fet un estudi previ de com pot afectar aquest canvi al trànsit del Barri Vell i les molèsties que pot provocar a veïns i veïnes, ni se’ls ha comunicat la intenció de fer aquests canvis.

-No s’ha buscat una alternativa perquè els vehicles no hagin de sortir tots pel carrer Àusias March . La idea d’anar construint equipaments a tocar a la zona d’hortes (IES Vallvera, Escola_Bressol El LLadoner, El Canal , possible 4t institut o Escola d’Adults …) sense pensar en el trànsit que es genera al seu voltant denota manca de previsió i sentit comú.

Demanem un estudi seriós, rigorós, del trànsit de vehicles que circulen, la majoria de pas, pel nostre municipi. Hem de començar a buscar alternatives perquè no volem ser còmplices de la crisi climàtica. Tard o d’hora ha d’haver-hi un canvi de paradigma. Comencem a posar les bases per tenir un poble més tranquil, menys sorollós, menys contaminat i que sigui per a les persones i no per als cotxes

Salt negocia la compra de 96 pisos per 3,8M€ per a ús social

Aquest mes d’agost l’Ajuntament de Salt, seguint la proposta iniciada a l’anterior mandat per IPS-CUP, ha acordat adquirir prop d’un centenar de pisos i així disposar de més recursos per a les necessitats d’habitatge social del municipi. L’Acord amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya (AHC) i l’Institut Català de Finances (ICF) permetrà fer una inversió d’uns 3,8 milions d’euros i així ampliar el parc públic d’habitatges a Salt que ja en l’anterior mandat va passar de 30 a més 130 vivendes.


Des del nostre punt de vista aquests pisos en mans d’entitats bancàries s’haurien de cedir directament a les administracions públiques per fer polítiques d’habitatge i així començar a assumir part de les responsabilitats que aquestes entitats han tingut en l’actual crisi econòmica. La ciutadania ja vam assumir el cost d’un rescat bancari multimilionari (públic) que no ha estat retornat mentre la banca continua fent beneficis (privats) gràcies a aquestes ajudes.


Malgrat tot això que cal seguir denunciant, hi ha milers de famílies al nostre país que continuen necessitant mesures urgents per sortir d’una situació d’extrema precarietat i aquesta opció de compra per l’administració local, la més propera a la ciutadania, és imprescindible per dibuixar un poble i un país molt més just socialment.


També cal tenir en compte que com més pisos en mans de l’administració per a polítiques socials, menys vivendes en mans d’especuladors o màfies que s’aprofiten dels més vulnerables.
Com ja dèiem al ple de cartipàs, les desigualtats a Salt i arreu són estructurals i l’aplicació de polítiques “superficials” que no van a l’arrel dels problemes no fan canviar les condicions de vida de la majoria de la gent. Si les propostes del govern van en el sentit de lluitar contra les desigualtats ens hi trobaran.

488.000€, 114% d’augment, més del doble és el que costarà cada any el nou govern ERC JxSalt

Més dedicacions exclusives
Més càrrecs de confiança
Augment dels sous
PAGA EL POBLE!

Primera intervenció al Ple:

Bona tarda a totes les regidores i regidors i als més de 250 treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Salt que són la base que possibilita el funcionament d’aquesta institució.

En aquesta legislatura assumim el relleu de les persones que ens han precedit amb la clara convicció de continuar treballant -des de l’oposició- per avançar, amb pas ferm, en un projecte col·lectiu, forjat amb la convicció i la certesa que és un projecte per millorar les condicions de vida de tots els saltencs i saltenques.

Una legislatura que dóna un cop de timó cap a la dreta respecte a l’anterior legislatura amb el pacte de govern entre ERC i JxSalt. Un acord de majoria absoluta, que si bé pot ser còmode, dibuixa un camí cap a un model de poble que ja coneixem d’anteriors legislatures, d’unes formes de fer política ja conegudes i patides.

De moment, s’ha començat sense massa interès a informar la resta de grups municipals en el temps i forma que correspondria a una mínima sensibilitat democràtica.

A diferència de la legislatura anterior, s’ha començat no només incrementant el nombre de càrrecs de confiança (fins a 4!) sinó també amb un augment de dedicacions exclusives i sous. ERC de Salt es presentava a les eleccions municipals del 2015 amb el lema “Temps de canvi” això devia ser només per a 4 anys. Ara ja no cal canviar res. Sembla que els canvis van en la direcció de no canviar les velles formes de fer política. Tornen els pactes de sempre.

Se’ns presenta un cartipàs de difícil digestió.
Un cartipàs amb 11 regidories, amb el que es dona un govern d’estabilitat però que passa per sobre de la coherència ideològica. A l’anterior legislatura només érem 8, va ser molt dur haver de discutir cada proposta, però a la vegada creiem que molt enriquidor a l’hora de no donar per fet posicions de partit.

D’aquestes 11 regidories, 4 són amb dedicació exclusiva i si hi sumem 4 càrrecs de confiança, això ens fa pensar que aquest govern ha apostat per externalitzar la mateixa Alcaldia. Sembla que ens avancem a la Llei Aragonès a nivell local?

Tindrem un augment dels costos de la funció política del 77’54%. El cost global dels regidors a govern i oposició més els càrrecs de confiança i els grups municipals, tindran un augment de més de 250.000€ l’any. (i després és complicat trobar diners per fer segons què… subvencionar ateneus, dotar àrees d’estructura…)

Només la despesa de govern augmenta en un 114% , regidors a govern amb les dedicacions corresponents i els seus càrrecs de confiança el que es tradueix en 260.440,06€ més l’any.

Podem dir que amb 8 regidories ens en vàrem ensortir, ara en tindreu 11 i ho augmenteu en 4 càrrecs de confiança, ens ho podeu justificar? No entenem la necessitat de tanta despesa, Salt es pot permetre això?
Si tan sanejades estan les arques municipals, esperem que això es vegi ràpidament reflexat en el reforç de moltes àrees de l’Ajuntament infradotades des de fa massa temps. Caldria acompanyar aquesta despesa política en un augment com a mínim del 77% del capítol 1 del pressupost de les diferents àrees.

Com s’entén que una regidoria portada per una sola persona ara aquesta es porti ara entre 3 persones i encara amb el suport de càrrecs de confiança?
Al vostre programa es feia constar els consells de barris impulsats des de les regidories de IPS-CUP i ara sembla que ningú desenvoluparà aquesta tasca. Ah! sí l’Alcalde.

Abans la participació formava part d’una àrea, ara no. Fer èmfasi en la necessitat d’acostar l’Ajuntament a la ciutadania perquè l’entengui i participi, com un fet troncal. Aquesta queda diluïda dins altres àmbits. La participació no és anar a veure els veïns i veïnes, és involucrar-los i fer-los partíceps. Construir plegats.

Les coses no només cal escriure-les en un paper, fa falta creure-se-les, molta energia i lluitar-ho al dia a dia.

Des d’IPS-CUP continuarem treballant per ser una eina de transformació social que incorpora pràctiques democratitzadores i que defensa alternatives al model de poble que defensen tant ERC com JxCat. Defensem i lluitem per altres maneres de fer política i de fer-la amb el poble.
Més enllà de les paraules i dels eslògans, la vida i la pràctica diària demostra qui creu en allò que defensa i qui intenta viure de les idees dels altres.

Des de l’oposició treballarem per avançar en transparència, participació i en la lluita contra les desigualtats. Desigualtats que continuen i que cada vegada s’accentuen perquè la crisi per a moltes veïnes no ha marxat.
Les desigualtats a Salt i arreu són estructurals i l’aplicació de polítiques “superficials” , que no van a l’arrel dels problemes no estant fent canviar les condicions de vida de la majoria de la gent. Si les propostes del govern van en el sentit de lluitar contra les desigualtats ens hi trobareu.

Nosaltres, treballarem per situar la vida al centre. Per teixir a Salt una comunitat de relacions humanes, per un desenvolupament en equilibri amb l’entorn natural i per un Salt que faci front a la crisi ecològica i climàtica actual. Si feu propostes en aquest sentit sumarem.

Treballarem per un poble que participa, que s’autoorganitza, que crea i aprèn. Un poble que és protagonista actiu del seu present i el seu futur. Un poble que reconeix la diversitat i li dóna la veu. No deixarem d’insistir que hi ha tot un volum de ciutadania que no té reconegut el seu dret a vot i per tant la seva veu ha de poder ser sentida des d’altres espais de participació. Aquí ens hi trobareu.

Treballarem per un poble inclusiu, d’equitat, d’identificació comuna amb Salt. Per un poble amb una activitat econòmica d’estabilitat i de proximitat.
Treballarem per un poble implicat en la defensa dels drets individuals i els col·lectius així com en la defensa de la República Catalana. Aquí us donarem també tot el suport que calgui.

Si el govern aposta per avançar en aquests àmbits ens hi trobarem. Si no aposta per avançar en aquest camí farem una oposició constructiva, propositiva, però al mateix temps ferma i rigorosa en aquells aspectes que considerem imprescindibles per avançar en el poble pel qual lluitem. Una lluita necessària i imprescindible. Perquè són els poderosos que lluiten contra nosaltres. Nosaltres lluitem i perseverem per una realitat més justa, més lliure i més democràtica. Des de baix i a l’esquerra. Amb el poble i per al poble.

Com hem dit abans aquesta legislatura comença amb un cop de timó cap a la dreta, pactant els de sempre i com sempre. Amb una proposta de cartipàs incomprensible donada la situació a nivell estructural de l’Ajuntament de Salt i de les necessitats cada dia més urgents que tenen els nostres veïns i veïnes. Preocupats amb aquesta declaració d’intencions gens esperançadora no tenim cap altra opció que fer un vot rotundament negatiu al cartipàs que presenteu.

Moltes gràcies a tothom!


Segona intervenció al Ple:

El nostre discurs no és amb ànims d’ofendre a ningú, cal que en el plenari es faci aquesta postura crítica per crear un espai on construir debat, discussió i crear reflexió.

En cap moment qüestionem que la funció política hagi de ser retribuïda des de la CUP ja fa temps que posa la proposta sobre la taula que aquest no pugui ser superior a 2.5 o 3 vegades més que el sou mínim interprofessional. Els sous dels càrrecs electes haurien d’estar regulats en l’àmbit de país i no que cada municipi pugui fer el que li plagui. No ens agrada que feu comparatives amb altres municipis. Sempre diem que Salt és particular i s’ha de mirar com a tal, però amb aquest cas no cal?
Quan parleu del que han fet els nostres companys de Girona, Guayem Girona ha negociat el càrrec de confiança aconseguint que en suprimissin un càrrec i es reduís el cost.

Feu al·lusió a la Llei a l’hora de justificar que es podrien contractar encara més càrrecs de confiança, les nostres formacions són les que diuen que les lleis són per posar-les en dubte i canviar-les si cal.

Feina per fer n’hi ha sempre a govern i a l’oposició, però entenem que per això assumiu més dedicació, per tant quin sentit tenen els càrrecs de confiança?

“La segregació a Salt és fruit d’una desatenció política en l’escolarització”

Reproduïm l’entrevista que RAQUEL GIRONÈS des del Diari de Girona li va fer a Cris Sibina, publicada l’1 de maig de 2019.

Tornaríeu a pactar amb ERC?

Sí, però tornant a negociar. Quan vam pactar amb Esquerra per aquesta legislatura vam consensuar unes línies estratègiques comunes. Aquest any, segons com es configurin els vots, s’haurà de tornar a fer aquesta feina. Una negociació en què tots hem de deixar algunes prioritats per arribar a l’acord.

Lidera una llista encapçalada per tres dones. Quin paper juga el feminisme a les eleccions?

El de fer visible el paper de les dones i el que vivim dia a dia. Les dones patim una discriminació molt amagada que s’ha normalitzat i molta gent pensa que el feminisme no va amb ells. Hi ha molts micromasclismes que estan latents a tot arreu. Això és el que nosaltres volem combatre i posar sobre la taula. És important que tres dones estiguin al capdavant per treure complexes. Tan professional pot ser la feina d’una dona com la d’un home.

Ha d’arribar l’Ikea a Salt?

Parlaria més de si s’ha de desenvolupar o no la zona sud. Abans de decidir-ho s’ha de fer una diagnosi. Aquest és l’últim espai municipal que ens queda per desenvolupar. Per tant, quan tinguem una necessitat d’un servei -per exemple escoles-, haurem d’anar a buscar-lo a fora si tenim tot l’espai ocupat. A més, es preveu que el sector sud sigui sòl comercial, i tal com dicta la llei, també hi ha d’haver habitatge. Si una cosa ens sobra, és l’habitatge, perquè tenim molts pisos buits. Aquesta anàlisi no s’ha fet en prou profunditat i s’ha anat a vendre fum dient que vindran Ikees i llocs de treball i això està per veure.

Com l’Ajuntament pot acabar amb les escoles-barracons?

Des de l’Ajuntament es poden abordar algunes línies que poden ajudar a disminuir la segregació, com el Pla Educatiu de ciutat que es va aprovar. La segregació que pateix Salt és fruit d’una desatenció política en l’escolarització a la vila que hi ha hagut.

Existeix un problema de seguretat?

Hi ha un problema a tot Catalunya, no només a Salt. En els últims anys s’ha detectat una nova pobresa: gent treballadora que té una feina estable i una jornada completa amb uns sous mileuristes i condicions molt dolentes. Això acaba empenyent la gent a haver de buscar altres mètodes per poder mantenir la seva família, com són les ocupacions. Si donem recursos i opcions laborals a aquestes persones, minvaria el nombre d’episodis delictius.

Té una mala imatge Salt?

Existeix un estigma sobre el nostre municipi. És un lloc d’acollida de persones obreres des dels anys 60. Això ha generat aquest estigma. Hem de reconèixer primer qui som, estar orgullosos i no tenir complexe per ensenyar les nostres virtuts de portes enfora.

Avui NO fem campanya

Aquest any, en què la diada de Sant Jordi cau en plena campanya electoral de les eleccions generals, IPS-CUP ha decidit fer seva la proposta d’algunes entitats perquè aquesta festivitat quedi lliure d’electoralismes

L’arrel d’aquesta proposta es troba en la desagradable presència, any rere any, de partits polítics feixistes que embruten la fabulosa diada de Sant Jordi tot escampant el seu missatge d’odi racista, masclista i homòfob.

IPS-CUP considera que la cultura és l’eina fonamental per combatre el feixisme i per aquest motiu, avui, no fem campanya

“El pla educatiu és un projecte de ciutat més que de partits”

Reproduïm l’entrevista que GISELA PLADEVEYA des d’El Punt Avui li va fer a Cris Sibina, publicada l’11 d’abril de 2019

– Diu que una de les riqueses que té Salt és la seva gent i que, això, s’ha de fer valer
– Defensa les tasques intangibles per fomentar la cohesió social

Pedagoga de professió, està especialitzada en l’àmbit de l’educació i la inclusió social. Treballa actualment en una escola. Resideix des del 2002 a Salt, on viu en una zona fronterera entre el barri Centre i el del Veïnat. Ha format part de la llista d’IpS-CUP des del 2011 (tant en els comicis municipals d’aquell any com en els del 2015, va anar de número quatre a la candidatura).

“Creiem en un poble actiu, solidari, sostenible, on hi hagi igualtat d’oportunitats i una educació 360º, que sigui de qualitat i pública per a tothom.” Són paraules de Cris Sibina, qui encapçalarà la candidatura d’IpS-CUP a Salt en les eleccions municipals del 26 de maig. Agafa el relleu a Ferran Burch, que va ser alcaldable del partit tant en la cita a les urnes del 2011 com en la del 2015. La formació indica que es vol revertir la vulnerabilitat que afecta bona part de la població, garantint drets bàsics com ara l’habitatge i facilitant l’accés a la cultura a totes les persones de la vila. Un altre eix és el compromís amb l’1-O i amb el camí cap a la República Catalana.

Enguany es posarà al capdavant de la llista. Amb quina sensació ho afronta?

IpS-CUP és un projecte col·lectiu. Moltes de les persones que en formem part estem vinculades a diferents espais socials. A la formació, el procés que fem servir és el de deliberació i votació entre els participants de les assemblees, que van considerar oportú que anés de cap de llista. Estic amb molta il·lusió i ganes de fer feina. El nostre partit, però, no té tant a veure amb quines persones encapçalen la candidatura, ja que la política la decidim en les assemblees. La base del programa continuarà sent la mateixa. Els temes que estem abordant són, en general, els que sempre hem defensat.

Un dels aspectes importants d’aquest mandat ha sigut el pla educatiu de Salt, en el qual se l’ha vist molt implicada.

Sí, formo part de SalT’educa. El pla té el seu origen en una petició que es va fer des d’aquesta plataforma ciutadana, que l’estiu del 2017 va demanar a l’Ajuntament que es realitzés un estudi sobre la realitat socioeducativa al municipi, amb l’objectiu d’introduir millores en aquest àmbit i combatre la segregació escolar. Penso realment que si la plataforma SalT’educa no hagués existit, el pla educatiu de ciutat no seria ara mateix una realitat. La pressió social va fer, d’alguna manera, que el consistori hi comencés a treballar i impulsés el document. Al final l’Ajuntament ha sigut qui ha posat els diners per contractar l’empresa que va fer el seguiment, l’estudi, la diagnosi i el plantejament de les accions que s’hi recullen. Però va ser la plataforma la que va denunciar i posar sobre la taula com estava la situació a Salt, i també ha marcat els tempos per tal que el pla es fes abans que s’acabés aquest mandat.

S’hi inclouen més d’un centenar d’accions. Què en destacaria, del contingut?

Tal com es va fer, un dels objectius era que passés pel ple de l’Ajuntament i fos aprovat pels diferents grups. És a dir, que el pla sigués una qüestió de municipi, més que no pas de partits. Ara no s’hi val a badar. Les formacions que hi van donar suport han de treballar i garantir que les propostes que s’hi plantegen es vagin implantant. Tant l’equip de govern com l’oposició han de dur a terme aquesta feina de control perquè es vagi desenvolupant i no es dilati en el temps.

Quina reflexió o valoració fa sobre el problema de la segregació escolar?

Aquí hi ha diferents qüestions. A Salt no només hi ha segregació en l’educació formal i reglada, sinó també en molts altres àmbits, com ara en les activitats que es fan en període estival, en les extraescolars… Un dels eixos que prioritzem és intentar universalitzar l’educació, la cultura i l’esport. És important ampliar la participació en aquests camps a tota la ciutadania. Justament, en la vessant escolar s’hauria de poder actuar més fàcilment, ja que tant la primària com la secundària són estudis obligatoris i, per tant, són uns espais on tothom hi ha de ser. El que no trobem just és que hi hagi infants que puguin anar a una escola o a una altra en funció de la renda de la seva família.

En quins altres eixos clau es centren?

Un d’ells és que els nostres veïns i veïnes puguin viure en millors condicions al municipi. Vetllar pel benestar de les persones i garantir que tothom tingui un lloc on viure, on poder-se formar i desenvolupar amb normalitat. Ja s’ha anat fent molta feina en aquest àmbit i s’ha de continuar. Salt ha passat de tenir un miler de pisos buits a tenir-ne actualment la meitat. Hi ha entre 400 i 500 habitatges als quals s’ha donat una sortida, sigui amb lloguer social, sigui perquè els particulars han actuat i els han posat a la venda o de lloguer. Hi continuarem dedicant esforços. Sobretot pel que fa als pisos buits que són d’entitats bancàries, ja que encara tenim molts problemes perquè els posin a disposició de les persones.

El 2015, IpS-CUP va aconseguir tres regidors i aquest mandat ha format part de l’equip de govern, juntament amb ERC, que va obtenir cinc edils. Veu possible revalidar els resultats?

Estic convençuda que conservarem els tres regidors i que fins i tot en podríem treure un quart. En Ferran Burch, la Marta Guillaumes i l’Eva Rigau han fet molt bona feina des de les regidories. Han potenciat la participació ciutadana, i donem ple suport a l’Ateneu Popular. Es van posar en marxa per primer cop a Salt els pressupostos participatius i s’ha passat del consell de ciutat als consells de barris, que són més propers a les persones i a les associacions de veïns. La creació de grans infraestructures són productes d’un mandat més fàcils d’ensenyar, però hi ha tasques intangibles més importants per fer, que no ens hipotequen econòmicament, que creen barri i que afavoreixen la cohesió social.

Per quin Salt advoca?

El que em va portar a viure a Salt va ser la seva gent. És un dels grans valors. La llàstima és l’estigma que tenim a sobre. Per combatre-ho, veig erroni que ens centrem en coses molt materials, que hàgim de demostrar qui sap què. A Salt hi ha unes persones extraordinàries, amb una creativitat i riquesa cultural impressionant. Això s’ha de fer valdre. Em fa molt mal al cor quan s’usa la política per atacar o menysprear els veïns. Per exemple, moltes vegades es criminalitzen les ocupacions, en comptes d’assenyalar les entitats bancàries. I per tal que els discursos de l’extrema dreta no arrelin, és important la participació i que tinguem més coneixement mutu entre nosaltres.